Kennisbank voor het notariaat

Zoekresultaten (8390)


Wetstoelichtingen

1 Inleiding Op grond van de vierde anti-witwasrichtlijn (Richtlijn 2015/849), gewijzigd bij de vijfde anti-witwasrichtlijn (Richtlijn 2018/849), dienen de lidstaten van de Europese Unie een UBO-register


Wetstoelichtingen

1 Meldingsplicht (art. 16 Wwft) 1.1 Wettelijke basis De Wwft berust op twee pijlers: het cliëntenonderzoek en de meldingsplicht. Dit uitgangspunt is neergelegd in art. 2a lid 1 Wwft: ter voorkoming


Wetstoelichtingen

Zie ook de nieuwsberichten daarover (hieronder of hierboven onder het tabblad ‘Nieuws’).


Wetstoelichtingen

1 Geen notariële geheimhoudingsplicht bij melding Notarissen zijn ten aanzien van al hetgeen waarvan zij uit hoofde van hun werkzaamheid als zodanig kennisnemen, verplicht tot geheimhouding (art. 22


Wetstoelichtingen

1 Strafrechtelijke vrijwaring (art. 19 Wwft) Gegevens of inlichtingen die een meldplichtige instelling verstrekt, kunnen niet worden gebruikt ten behoeve van een opsporingsonderzoek of strafrechtelijke


Wetstoelichtingen

1 Intern anoniem meldpunt Een Wwft-instelling – zoals een notariskantoor met Wwft-dossiers – moet beschikken over adequate, passende voorzieningen die het voor werknemers of personen in een vergelijkbare


Wetstoelichtingen

1 Melding 1.1 Vastleggen gegevens Een instelling die een verrichte of voorgenomen ongebruikelijke transactie heeft gemeld, moet de gegevens die betrekking hebben op de melding vastleggen. Het betreffen


Wetstoelichtingen

1 Fiscale fraude Fiscale fraude, ofwel belastingontduiking, is een misdrijf. De gelden die ‘voor handen’ zijn omdat geen belasting wordt betaald zijn derhalve gelden afkomstig uit een misdrijf. De Hoge


Wetstoelichtingen

1 Inleiding Wwft-instellingen – waaronder notariskantoren met Wwft-dienstverlening – moeten ervoor zorgdragen dat haar werknemers, alsmede de dagelijks beleidsbepalers, voor zover relevant voor de uitoefening


Wetstoelichtingen

1 Inleiding Het kantoorbeleid en de kantoorprocedures moeten erop gericht zijn dat de risico’s binnen kantoor op witwassen en terrorismefinanciering effectief worden beheerst. De beheersmaatregelen bestaan


Wetstoelichtingen

1 Inleiding Met de uitvoering en handhaving van de Wwft zijn verschillende instellingen belast. Het Bureau Financieel Toezicht (BFT) is belast met het toezicht op (kandidaat-)notarissen en toegevoegd


Wetstoelichtingen

1 Dienstweigering (art. 21 lid 2 Wna) Na een melding komt de vraag op of ook dienst moet worden geweigerd op grond van art. 21 lid 2 Wna . 2 Beoordelingscriteria De indicatoren voor de meldplicht


Wetstoelichtingen

1 Inleiding In deze toelichting komt de verhouding tussen de Algemene verordening gegevensbescherming (‘AVG’) ( verordening (EU) 2016/679 ) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van


Wetstoelichtingen

1 Inleiding De Sanctiewet is de basis van het systeem van toezicht op financiële sanctiemaatregelen in Nederland. In augustus 2020 is de  Leidraad Financiële Sanctieregelgeving  door het Ministerie


Wetstoelichtingen

1 Meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (DAC6) Op 25 juli 2018 is de Mandatory Disclosure Richtlijn (MDR/DAC6) in werking getreden op grond waarvan (hulp)intermediairs bepaalde grensoverschrijdende


Wetstoelichtingen

1 Inleiding Van de mogelijkheid tot turboliquidatie wordt misbruik gemaakt: een rechtspersoon wordt leeggehaald, vervolgens (na overdracht aan een stroman) vindt een turboliquidatie plaats en staan de


Wetstoelichtingen

1 Algemeen Navordering van belasting kan plaatsvinden indien enig feit het vermoeden oplevert dat een aanslag ten onrechte achterwege is gebleven of tot een te laag bedrag is vastgesteld. Navordering


Wetstoelichtingen

1 Inleiding Belastingrente is rente die in rekening wordt gebracht of wordt vergoed over de periode tot de vaststelling van de betalingsverplichting of het recht op teruggaaf bij een belastingaanslag


Wetstoelichtingen

1 Inleiding Als gevolg van de toepassing van een belastingwet kan een belastingschuld ontstaan welk gevolg onder omstandigheden als onwenselijk wordt beschouwd. Om dit gevolg ongedaan te maken, heeft


Wetstoelichtingen

1 Inleiding Indien tegen een aanslag of beschikking geen bezwaar of beroep meer open staat, voorziet art. 65 lid 1 AWR in de bevoegdheid van de Inspecteur om een onjuiste belastingaanslag of beschikking


Wetstoelichtingen

De actuele tekst van de Uitvoeringsregeling AWR kunt u raadplegen op het tabblad 'Wettekst'. De eerste versie van dit besluit dateert van 14 juni 1994. De tekst van dit besluit op het tabblad 'Wettekst


Wetstoelichtingen

1 Begripsbepalingen In art. 2 AWR wordt een aantal begrippen gedefinieerd. Het doel van de begripsbepalingen in de AWR is om de redactie van andere belastingwetten te vereenvoudigen. Er dient een onderscheid


Wetstoelichtingen

1 Algemeen Door art. 12 AWR kan een belastingplichtige eerder zekerheid krijgen over het wel of niet opleggen van een aanslag. Als de Inspecteur besluit om geen aanslag op te leggen ondanks dat een


Wetstoelichtingen

1 Algemeen Tegen een opgelegde aanslag, en in geval van een aangiftebelasting tegen een eigen aangifte, kan bezwaar worden gemaakt zolang de bezwaartermijn loopt. Deze bezwaartermijn bedraagt zes weken


Wetstoelichtingen

1 Aangiftetermijn bij tijdvakbelasting Als een aangifte in verband met een aangiftebelasting betrekking heeft op een tijdvak, dient zij te worden gedaan binnen een door de Inspecteur gestelde termijn