Wetstoelichtingen
1 Wwft-instellingen In art. 1a Wwft is bepaald op welke instellingen de Wwft van toepassing is, waarbij wordt aangesloten bij drie categorieën, te weten: Banken (lid 2); Andere financiële ondernemingen
Wetstoelichtingen
1 Inleiding De Europese Commissie en de lidstaten zijn verplicht tot het opstellen van een supranationale risicoanalyse ( SNRA ) respectievelijk een nationale risicoanalyse (NRA). In de SNRA dienen
Wetstoelichtingen
1 Inleiding Het analyseren van de risico’s op witwassen en financieren van terrorisme op kantoorniveau, de kantoorrisicoanalyse (KRA), is een eerste stap in de ontwikkeling van beleid, procedures en
Wetstoelichtingen
Voor de procedure cliëntenonderzoek, zie verder het kennisdossier Cliëntenonderzoek .
Wetstoelichtingen
1 Inleiding De Wwft kenmerkt zich door een risicogebaseerde benadering. Risicomanagement is het sleutelwoord. Op Europees niveau worden de risico’s in kaart gebracht en vastgelegd in de supranationale
Wetstoelichtingen
1 Inleiding Onderdeel van risicomanagement (paragraaf 1.2 in de Wwft) is art. 2d Wwft over: het aanwijzen van een Wwft-verantwoordelijke (lid 1); het inrichten van een compliancefunctie (lid
Wetstoelichtingen
De gegevens die in het kader van het cliëntenonderzoek zijn verzameld (en de gegevens die zijn verzameld om te kunnen vaststellen of met betrekking tot een cliënt een vereenvoudigd cliëntenonderzoek kon
Wetstoelichtingen
1 Inleiding De hoofdregel is dat het cliëntenonderzoek moet zijn afgerond, voordat de zakelijke relatie wordt aangegaan (art. 5 lid 1 Wwft). Op grond van art. 4 Wwft kunnen twee onderdelen van het
Wetstoelichtingen
1 Overnemen resultaten cliëntenonderzoek (art. 5 lid 1 Wwft) Op grond van art. 5 lid 1 Wwft mogen resultaten van (onderdelen van) het cliëntenonderzoek worden overgenomen van andere instellingen. Dit
Wetstoelichtingen
1 Verbod aangaan zakelijke relatie als geen cliëntenonderzoek is verricht Onverminderd de mogelijkheden van uitstel (zie de toelichting Mogelijkheden uitstel ) moet een instelling het cliëntenonderzoek
Wetstoelichtingen
1 Inleiding Op grond van art. 33 leden 1 en 2 Wwft moet een instelling de documenten en gegevens die zijn gebruikt bij de naleving van het cliëntenonderzoek vastleggen . Art. 33 lid 3 Wwft vormt de
Wetstoelichtingen
Bij het uitvoeren van cliëntenonderzoek zijn vijf fasen te onderscheiden: Fase I - de oriënterende fase / verkennend gesprek Fase II – voorlopig risicoprofiel cliënt vaststellen / Wwft-informatie
Wetstoelichtingen
1 Inleiding De controle of de client voor zichzelf of – als stroman of katvanger – voor een ander optreedt, is een verplicht onderdeel van elk cliëntenonderzoek. Het cliëntenonderzoek moet de notaris
Wetstoelichtingen
Het cliëntenonderzoek impliceert een resultaatsverplichting. Het onderzoek moet zodanig worden uitgevoerd dat de resultaten ertoe leiden dat wordt voldaan aan het bepaalde in art. 3 lid 2 Wwft, waaronder
Wetstoelichtingen
Het cliëntenonderzoek impliceert een resultaatsverplichting. Het onderzoek moet zodanig worden uitgevoerd dat de resultaten ertoe leiden dat wordt voldaan aan het bepaalde in art. 3 lid 2 Wwft, waaronder
Wetstoelichtingen
1 Inleiding Het cliëntenonderzoek impliceert een resultaatsverplichting. Het onderzoek moet zodanig worden uitgevoerd dat de resultaten ertoe leiden dat is voldaan aan het bepaalde in art. 3 lid 2 Wwft
Wetstoelichtingen
1 Inleiding UBO is de afkorting voor ‘ultimate beneficial owner’, in het Nederlands aangeduid als ‘uiteindelijk belanghebbende’. Op grond van art. 3 lid 2 onderdeel b Wwft moet de UBO worden geïdentificeerd
Wetstoelichtingen
1 Inleiding De Wwft verplicht het notariaat elke Wwft-cliënt: te ' identificeren ' (opgave van de identiteit te laten doen); en de identiteit vervolgens te ‘ verifiëren ’ (controleren en vaststellen
Wetstoelichtingen
1 Inleiding In Wwft-dossiers moet het notariaat onderzoeken of een cliënt (natuurlijk persoon) of de UBO van een cliënt een PEP is (‘ p olitically e xposed p erson ’, politiek prominente
Wetstoelichtingen
1 Vereenvoudigd cliëntenonderzoek: welke gevallen (art. 6 lid 1 Wwft) Sinds de wetswijziging in juli 2018 kan het cliëntenonderzoek in geen enkel geval achterwege worden gelaten. Art. 6 Wwft wijst geen
Wetstoelichtingen
1 Inleiding In het geval sprake is van een verhoogd risico, moeten extra maatregelen worden getroffen in het kader van het cliëntenonderzoek, afgestemd op het specifieke risico. Wanneer is sprake van
Wetstoelichtingen
1 Inleiding Op grond van de vijfde anti-witwasrichtlijn – die de vierde anti-witwasrichtlijn heeft gewijzigd – moet naast het UBO-register ook een apart register voor trusts en soortgelijke juridische
Wetstoelichtingen
1 Inleiding Op grond van de vierde anti-witwasrichtlijn (Richtlijn 2015/849), gewijzigd bij de vijfde anti-witwasrichtlijn (Richtlijn 2018/849), dienen de lidstaten van de Europese Unie een UBO-register
Wetstoelichtingen
1 Meldingsplicht (art. 16 Wwft) 1.1 Wettelijke basis De Wwft berust op twee pijlers: het cliëntenonderzoek en de meldingsplicht. Dit uitgangspunt is neergelegd in art. 2a lid 1 Wwft: ter voorkoming
Wetstoelichtingen
Zie ook de nieuwsberichten daarover (hieronder of hierboven onder het tabblad ‘Nieuws’).