Besluitvorming bij privaatrechtelijke rechtspersonen in het digitale tijdperk
Sinds 1 januari 2007 bestaat de wettelijke mogelijkheid om een hybride algemene vergadering te houden. Dit werd in de praktijk echter weinig gedaan. Noodgedwongen veranderde dat begin 2020. Door de Covid-maatregelen waren fysieke bijeenkomsten enige tijd niet meer mogelijk. Hybride vergaderingen werden gewoner. Daarnaast gaf de Tijdelijke wet COVID-19 rechtspersonen de mogelijkheid hun algemene vergaderingen volledig digitaal te houden. Per 1 februari 2023 is de Tijdelijke wet COVID-19 weer ingetrokken. Daar was niemand rouwig om, maar het was wel gedaan met het houden van volledig digitale algemene vergaderingen.
De digitale vergadermogelijkheid smaakte echter naar meer. Op 15 januari 2024 is het wetsvoorstel ‘Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen’ ingediend bij de Tweede Kamer (Kamerstukken 36489). Het is de bedoeling dat de nieuwe wettelijke regeling op 1 januari 2025 in werking treedt.
In dit artikel worden de hoofdlijnen van het wetsvoorstel besproken en wordt ingegaan op de vraag wat dit voor de notariële praktijk betekent. Omwille van de leesbaarheid wordt in deze bijdrage gesproken over ‘de aandeelhouders’ en/of ‘de leden’, daaronder zijn ook de andere vergadergerechtigden begrepen en wordt met ‘algemene vergadering’ zowel de algemene vergadering van aandeelhouders, als de algemene ledenvergadering bedoeld.
Verder lezen?
Om dit document te kunnen bekijken, moet u ingelogd zijn.
Geen inloggegevens?
Heeft u nog geen inloggegevens, dan kunt u een abonnement afsluiten.
Bent u werkzaam op het notariële en/of fiscale werkterrein en wilt u het gebruik van Via Juridica ervaren?
Vraag een gratis proefabonnement aan en probeer Via Juridica één maand uit!
Voor (voltijd)studenten is een gratis studentenabonnement beschikbaar.