PEP-check (art. 8 lid 5 Wwft)
PEP-check
Dit thema maakt onderdeel uit van de kennisdossiers: PEP-check, Cliëntenonderzoek Mail a friendmr. A. van Meurs
1.1 Risico bij PEP
1.2 PEP-check cliënt en UBO - verplicht onderdeel van het cliëntenonderzoek (art. 8 lid 5 aanhef en onderdeel a Wwft)
1.3 'Passende risicobeheersystemen' (art. 8 lid 5 onderdeel a Wwft)
2 Wat is een PEP?
2.1 Wettelijk kader - definitie
2.2 Buitenlandse en binnenlandse PEP's - internationale organisaties
2.3 Lagere politieke functies
2.4 Familie van een PEP (art. 8 lid 8 Wwft en art. 2 lid 3 UB Wwft)
2.5 Naast geassocieerden van een PEP (art. 8 lid 8 Wwft)
2.6 Voormalig PEP (art. 8 lid 7 Wwft)
2.7 Ontstaan PEP-kwalificatie tijdens dienstverlening (art. 8 lid 9 Wwft)
3 Cliënt of UBO is PEP - maatregelen (art. 8 lid 5 onderdeel b Wwft)
4 Gevolgen niet afgerond PEP-onderzoek
5 Toelichting uit parlementaire geschiedenis
5.1 Nota van toelichting Uitvoeringsbesluit Wwft 2018
5.2 Memorie van antwoord Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn (EK 2017-18, 34808, D)
5.3 Nadere memorie van antwoord Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn (EK 2017-18, 34808, F)
5.4 Vragen van Tweede Kamerleden over de positie van een naast geassocieerde/zakelijke relatie van een PEP in samenhang met de wijziging van de UBO-regeling (Aanhangsel Handelingen TK, 2018-19, nr 783)
1 PEP-check (art. 8 lid 5 Wwft)
1.1 Risico bij PEP
De PEP-check kan alleen op de juiste manier worden uitgevoerd als duidelijk is waarom de PEP-check wordt gedaan. Waar zit het risico?
Het gaat met name om het risico op corruptie en misbruik van overheidsgelden. Die risico’s zijn met betrekking tot elke cliënt en elke UBO van belang. Echter, indien deze risico’s zich voordoen bij zakelijke relaties met PEP’s bestaat een grotere kans op met name reputatieschade van het desbetreffende land.
De verplichting tot het verrichten van verscherpt cliëntenonderzoek met betrekking tot PEP’s is dan ook een preventieve maatregel.
Voor het notariaat is er met name een risico als er eigen middelen bij de transactie worden gebruikt. Smeergelden kunnen worden witgewassen.
Als een cliënt of een UBO een PEP is, is sprake van een verplicht verhoogd risico en verplicht te nemen minimale extra-maatregelen (zie hierna, paragraaf 3). Echter, ook bij PEP’s zijn er gradaties van risico. Eerst moet op dossierniveau, als onderdeel van het risicoprofiel, de mate van het PEP-risico worden bepaald. Welke functie betreft het? Welk land betreft het? Zie het Overzicht landenlijstjes voor een overzicht van hoog risicolanden vanwege corruptie. Zo zal er een lager risico zijn in het geval van ...
Om dit document te kunnen bekijken, moet u ingelogd zijn. U kunt rechtsboven inloggen.
Geen inloggegevens?
Heeft u nog geen inloggegevens, dan kunt u dit document los kopen of een abonnement afsluiten.
Bent u werkzaam op het notariële en/of fiscale werkterrein en wilt u het gebruik van Via Juridica ervaren?
Vraag een gratis proefabonnement aan en probeer Via Juridica één maand uit!
Voor (voltijd)studenten is een studentenabonnement gratis beschikbaar.
Gebruikers van Via Juridica
Hieronder treft u enkele notariskantoren aan die toegang hebben tot de inhoud van de databank Via Juridica. Als particulier kunt u bij deze kantoren terecht voor een antwoord op uw vragen.
Bent u notaris, heeft u een abonnement op Via Juridica en staat het logo van uw kantoor hier nog niet bij? Mail uw logo dan naar info@fbn.nl zodat wij deze kunnen plaatsen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |