Fasen cliëntenonderzoek
Fasen cliëntenonderzoek
Dit thema maakt onderdeel uit van het kennisdossier: Cliëntenonderzoek Mail a friendmr. A. van Meurs
1.1 Geheimhoudingsplicht is onverkort van toepassing
1.2 Informatie om voorlopig risicobeleid te kunnen bepalen
2 Fase II - voorlopig risicoprofiel bepalen - opdrachtbevestiging 'onder voorbehoud' - informatie cliënt
3 Fase III - uitvoeren cliëntenonderzoek afgestemd op voorlopig risicoprofiel
3.1 'Voorlopig' risicoprofiel
3.2 Uitvoeren cliëntenonderzoek
4 Fase IV - resultaat - risicoprofiel vastleggen - aangaan zakelijke relatie
4.1 Resultaat: cliëntenonderzoek niet kunnen afronden
4.2 Resultaat: cliëntenonderzoek kunnen afronden
5 Fase V - na aangaan zakelijke relatie: monitoring en actueel houden gegevens
5.1 Actueel houden
5.2 Monitoring
Inleiding
Bij het uitvoeren van cliëntenonderzoek zijn vijf fasen te onderscheiden:
- Fase I - de oriënterende fase / verkennend gesprek
- Fase II – voorlopig risicoprofiel cliënt vaststellen / Wwft-informatie naar cliënt / bij opdrachtbevestiging voorbehoud maken voor ‘kunnen afronden cliëntenonderzoek’
- Fase III - cliëntenonderzoek afgestemd op het voorlopige risicoprofiel
- Fase IV – beslissing aangaan zakelijke relatie + vastleggen risicoprofiel in dossier
- Fase V – monitoring en actueel houden gegevens cliëntenonderzoek (frequentie afgestemd op risicoprofiel)
Bekijk ook het Stroomschema hoofdlijnen cliëntenonderzoek Wwft.
1 Fase I - de oriënterende fase
1.1 Geheimhoudingsplicht is onverkort van toepassing
Een nieuwe zaak komt binnen en het eerste contact met de opdrachtgever vindt plaats om (kort gezegd) de gevraagde dienstverlening te kunnen bepalen. In de oriënterende fase is de Wwft en derhalve ook de meldingsplicht niet van toepassing (art. 1a lid 5 Wwft). De notariële geheimhoudingsplicht is onverkort van toepassing; de cliënt kan ‘vrijuit’ spreken.
Let wel: zodra wordt overgegaan tot (mondelinge) dienstverlening eindigt deze fase.
1.2 Informatie om voorlopig risicobeleid te kunnen bepalen
In deze fase moet een eerste beeld van de cliënt en van de gevraagde dienstverlening worden verkregen. Daarbij ka zoveel mogelijk vooruit worden gelopen op informatie die relevant is voor het cliëntenonderzoek en kunnen zo goed als mogelijk al de eventueel verhoogde risico’s ...
Om dit document te kunnen bekijken, moet u ingelogd zijn. U kunt rechtsboven inloggen.
Geen inloggegevens?
Heeft u nog geen inloggegevens, dan kunt u dit document los kopen of een abonnement afsluiten.
Bent u werkzaam op het notariële en/of fiscale werkterrein en wilt u het gebruik van Via Juridica ervaren?
Vraag een gratis proefabonnement aan en probeer Via Juridica één maand uit!
Voor (voltijd)studenten is een studentenabonnement gratis beschikbaar.
Gebruikers van Via Juridica
Hieronder treft u enkele notariskantoren aan die toegang hebben tot de inhoud van de databank Via Juridica. Als particulier kunt u bij deze kantoren terecht voor een antwoord op uw vragen.
Bent u notaris, heeft u een abonnement op Via Juridica en staat het logo van uw kantoor hier nog niet bij? Mail uw logo dan naar info@fbn.nl zodat wij deze kunnen plaatsen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |