LOADING  
Fiscaal
Civiel

Fasen cliëntenonderzoek

Fasen cliëntenonderzoek

Dit thema maakt onderdeel uit van het kennisdossier: Cliëntenonderzoek Mail a friend
Bijgewerkt tot 17 mei 2021
mr. A. van Meurs

Inleiding

Bij het uitvoeren van cliëntenonderzoek zijn vijf fasen te onderscheiden:

  • Fase I - de oriënterende fase / verkennend gesprek
  • Fase II – voorlopig risicoprofiel cliënt vaststellen / Wwft-informatie naar cliënt / bij opdrachtbevestiging voorbehoud maken voor ‘kunnen afronden cliëntenonderzoek’
  • Fase III - cliëntenonderzoek afgestemd op het voorlopige risicoprofiel
  • Fase IV – beslissing aangaan zakelijke relatie + vastleggen risicoprofiel in dossier
  • Fase V – monitoring en actueel houden gegevens cliëntenonderzoek (frequentie afgestemd op risicoprofiel)

Bekijk ook het Stroomschema hoofdlijnen cliëntenonderzoek Wwft.

1 Fase I - de oriënterende fase

1.1 Geheimhoudingsplicht is onverkort van toepassing

Een nieuwe zaak komt binnen en het eerste contact met de opdrachtgever vindt plaats om (kort gezegd) de gevraagde dienstverlening te kunnen bepalen. In de oriënterende fase is de Wwft en derhalve ook de meldingsplicht niet van toepassing (art. 1a lid 5 Wwft). De notariële geheimhoudingsplicht is onverkort van toepassing; de cliënt kan ‘vrijuit’ spreken.
Let wel: zodra wordt overgegaan tot (mondelinge) dienstverlening eindigt deze fase.

1.2 Informatie om voorlopig risicobeleid te kunnen bepalen

In deze fase moet een eerste beeld van de cliënt en van de gevraagde dienstverlening worden verkregen. Daarbij ka zoveel mogelijk vooruit worden gelopen op informatie die relevant is voor het cliëntenonderzoek en kunnen zo goed als mogelijk al de eventueel verhoogde risico’s ...


Niet ingelogd - Welkom bij Via Juridica

Om dit document te kunnen bekijken, moet u ingelogd zijn. U kunt rechtsboven inloggen.

Geen inloggegevens?
Heeft u nog geen inloggegevens, dan kunt u dit document los kopen of een abonnement afsluiten.
Voor (voltijd)studenten is een abonnement gratis.

Gebruikers van Via Juridica

Hieronder treft u enkele notariskantoren aan die toegang hebben tot de inhoud van de databank Via Juridica. Als particulier kunt u bij deze kantoren terecht voor een antwoord op uw vragen.
Bent u notaris, heeft u een abonnement op Via Juridica en staat het logo van uw kantoor hier nog niet bij? Mail uw logo dan naar info@fbn.nl zodat wij deze kunnen plaatsen.